Ik vind het altijd maar een lastig begrip; voornemens. Soms uitgesproken, soms lachend weggewuifd of ergens in de 3e  week door de waan van de dag ingehaald.

Uit diverse onderzoeken dat 80% van de goede voornemens, niet goed uitpakken. Waarom dat zo is vertel ik je:

  1. Je voornemen is negatief geformuleerd.
    Woorden met een negatieve boodschap zorgen juist voor extra stress in je hersenen*. Deze negatieve woorden leveren je dus geen motivatie op, maar doen juist het tegenovergestelde.
  2. In je voornemen zit het woord ‘niet’ en helaas ons brein herkent het woord ‘niet’ niet.
    Als ik tegen je zeg: denk niet aan een paarse eenhoorn. Wat is dan het eerste waar je aan denkt? Dit principe werkt ook zo met de formulering van voornemens
  3. Je maakt wel plannen, maar koppelt er geen acties aan.
  4. Ik kan wel willen dat vanaf vandaag alles anders is, maar ja als ik niets verander of anders doe hoe groot is de kans van slagen?! Immers: als je doet wat je altijd deed. Krijg je wat je altijd kreeg.
  5. Een echte gedragsverandering bereiken is echt moeilijk, héél moeilijk

Gedragsverandering betekent vaak ook dat je mindset en handelingen veranderen. Je doorbreekt patronen en gewoontes en die zijn erg lastig en vergen echte motivatie en een plan.

lles begint namelijk bij IK. Als je iets doet omdat je het zelf wilt, dan is er heel veel mogelijk. Als je iets doet omdat het zo hoort, omdat je jezelf vergelijkt met anderen of omdat iedereen het doet, dan wordt het een stuk lastiger.

Zorg dus dat je weet waarom je het doet.

Maar hoe zorg je er nu voor dat jij bij die 20% komt waarbij goede voornemen wel werken?!

  1. Formuleer wat je WEL wilt bereiken en formuleer je doel positief!
  2. Weet waarom je het doet. Stel jezelf de vraag waarom je dit wilt doen. Als je iets doet omdat je echt zelf wilt, dan is er veel mogelijk, maar als je iets doet omdat het zo hoort, omdat je jezelf vergelijkt met anderen, omdat iedereen vindt dat het zo moet/hoort, dan wordt het een stuk lastiger.
  3. Heb een doel en creëer een plaatje in je hoofd van het eindresultaat. Weet wat het je oplevert en hoe jij je dan zult voelen.
  4. Maak acties, die bijdragen aan je doel, concreet en SMART **. Formuleer eerst de grote stappen en breek die op in kleinere haalbare en concrete stappen. Wat ga jij vanaf vandaag anders doen, stap voor stap. NB: Iedere dag 1%verbetering is 100% verbetering na 100 dagen.
  5. Zorg voor back-up, mensen en middelen die je ondersteunen bij je doelstelling. Deel je plan en stappen en toets ze samen met je coach en/of instructeur en ga samen aan de slag.
  6. Geniet net zo van het proces als van het bereiken van je doel.

Mijn voornemen voor 2020 samen met Harrie is om nog meer team te worden en met plezier, succesvol wedstrijden te rijden en samen nieuwe avonturen en herinneringen te maken. De eerste stap daarnaartoe is vandaag gezet; vandaag de dag gestart met een pittige maar heerlijke privéles. We vonden het allebei een uitdaging maar wat hebben we een plezier gehad en wat zaten er fijne stukken tussen. Enjoying the proces, starten wij 2020.

Wat is jouw voornemen voor 2020?

  • Wordt dit jaar HET jaar voor jou en je paard?!
  • Heb je grootse plannen? of misschien (nog niet uitgesproken) stille wensen
  • heb je een doel maar nog geen plan,
  • Of ben je op zoek naar een coach en/of instructeur die jou en je paard ziet en op zoek gaat naar dat wat voor jullie werkt, jullie plan en de stappen die erbij horen. Laten we dan eens kennismaken.

Tot ziens! Saskia Morsink – www.eponia.nl

Meld je vandaag nog aan!

En maak een sprong als ruiter, en als mens…

  • T 06 – 2195 2802

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

(E-mail adres wordt slechts gebruikt voor de correcte verzending van onze nieuwsbrief!)